maandag, juni 04, 2007

CV 2007

Afgelopen weekend was het weer Cycle Vision, deze keer in Sloten vlakbij Amsterdam. Aanvankelijk was ik van plan om daar met de Alleweder naartoe te rijden, maar omdat het alweer op een andere lokatie was, had mijn vrouw liever dat ik met de auto meereed. We helpen elk jaar als vrijwilliger en aangezien mijn vrouw dit jaar "coördinator" was van de kinderhoek, moest zij voor de spullen zorgen. Vrijdagmiddag waren wij vertrokken naar een trekkershut op de camping van het Amsterdamse Bos, waar ook een deel van de Gentse Liggers zou kamperen. Zaterdag en zondag dus op Cycle Vision, ikzelf als vrijwilliger op de NVHPV stand. Dit jaar waren er iets van een 40 vrijwilligers minder, de verschillende oproepen tot meer kandidaten heeft blijkbaar niet geholpen.

De wedstrijden werden gereden op een buitenpiste van 2,5km en in de velodroom. Op het binnenplein van de velodroom werden de standjes opgezet. Ik heb nog nooit zo weinig standjes gezien als dit jaar, nog niet de helft van de binnenruimte was opgevuld. Het is dat wij als vrijwilligers daar waren, anders zou ik me flink bekocht voelen moest ik daar het hele end als bezoeker voor gereden hebben. Ik heb de indruk dat het elk jaar wat minder wordt op CV : zowel kwa aanbod als kwa bezoekers. Zondags is het normaal gezien de drukste dag, maar gisteren waren er een pak minder bezoekers dan bvb vorig jaar. Persoonlijk vonnik de lokatie dan ook de minste van alle plaatsen waar CV al is doorgegaan. Ik ben waarschijnlijk een zeurende ouwe zak, maar ik heb echt heimwee naar de tijden van Lelystad. Daar had je tenminste een duidelijk overzicht over het hele gebeuren, was alles niet zo verspreid en had je als toeschouwer de meeste vrijheid. Voor de buitenraces bvb kon je als toeschouwer alleen op een strookje van pak weg 100m naast het circuit staan kijken thv de brug, voor de rest was het circuit als toeschouwer kwasi ontoegankelijk. Kennelijk ben ik niet de enige die daar zo over denkt, ik heb deze opmerkingen verschillende keren gehoord op de stand van bezoekers, die natuurlijk ook vroeger al naar Lelystad kwamen. Ach ja ....

Het aanbod begint ook een beetje afgezaagd te worden : elk jaar zie je dezelfde fietsen, met als enig verschil een ander kleurtje of een onderdeeltje dat werd vervangen. Okee, je kan moeilijk elk jaar met een primeur uitkomen als publiekstrekker, maar toch .... Dit jaar had je de voorstelling van de Raptobike ,waar ze 2 rijdende modellen voorstelden. Knap fietsje met een scherpe prijs, maar de uiteindelijke productieversie zou toch nog ietsjes anders worden, daar was nog geen zekerheid over.
Wat mij persoonlijk het meest intrigeerde : uit Engeland was iemand met zelfgemaakte houten velomobiel komen rijden. De Engelsman had deze met een Quest als voorbeeld gemaakt, alleen wat compacter én lichter : maar liefst 28,5kg ! Ook heeft deze velomobiel meegereden met de races, alleen is die tijdens het racen op zondag een bout van de achteras verloren. Gelukkig waren de jongens van Velomobiel.nl er ook om hem uit de nood te helpen.

de houten velomobiel in actie

Ook kwa organisatie was het echt een puinhoop, dat zou na zoveelste editie van dit evenement toch wel anders mogen zijn. Mijn vrouw en ik hadden na afloop gisteravond allebei iets van : dit is de laatste keer geweest dat we zijn komen vrijwilligeren, ze doen het volgend jaar maar zonder ons.

Gelukkig hadden we op de camping een gezellig groepje Gentse Liggers, met op zaterdagavond de beruchte BBKnoei. Omdat er verschillende deelnemers waren die op zondag nog gingen racen, hebben we de mede-campingbewoners niet al te laat wakker gehouden. Als we volgend jaar teruggaan naar Sloten (want daar zal het waarschijnlijk terug opnieuw doorgaan vrees ik), zal het met de fiets zijn en met de tent.

Gezellige BBKnoei


Voor de geïnteresseerden : mijn andere fotoos van dit jaar vind je hier .