dinsdag, november 20, 2007

Vanalles wat ....

De laatste weken hoorde ik aan het linkerwiel vanalles "rammelen" als ik de AW liet uitbollen. Hoewel ik dacht alles nagekeken te hebben, kon ik niet echt een boutje vinden dat los stond en kon trillen. Vandaag heb ik dan maar het hele wiel eruit gehaald en kon ik zien dat er intussen al 2 spaken gebroken waren. Heb die ineens maar alletwee vervangen en omdat het wiel er nu helemaal af was alle boutjes van de kogelkopjes nagekeken, maar alles zat nog lekker vast. Hopelijk kwam het gerammel van de kapotte spaken, daar kom ik morgen vanzelf terug achter als ik naar het werk rij.

Ik heb de afgelopen dagen met het nieuwe zeiltje gefietst, omdat ik het eens wilde proberen bij wat koudere temperaturen. Zoals ik al verwachtte, is het wat warmer dan het vorige model, omdat er dus een plastic laag aan de binnenkant zit waar niks doorheen kan. Ik doe er ongeveer een half uurtje over om op het werk te raken en je kon dan inderdaad condens aan de binnenkant zien zitten. Het was nog niet zo erg dat daar echt het water van afdrupte, maar ik kan me voorstellen dat bij langere ritten wel degelijk het geval is. Wat mij betreft niet echt een verbetering, dat nieuwe materiaal. Nu het weer wat natter -en daardoor ook weer minder koud is, heb ik het oude zeiltje er terug op gelegd, want dat nieuwe is me veels te warm. Ook het onderstuk voor aan de onderkant van het trapgat heb ik nog steeds niet terug gemonteerd, omdat ik het nog helemaal niet koud heb. Als het niet harder gaat vriezen, zal ik het misschien niet eens meer nodig hebben, maar wie weet krijgen we nog een échte winter ....
Nu rij ik met een sportonderhemdje met winbrekerlaag en een korte broek en dat is méér dan warm genoeg. Als het vriest draag ik alleen een colletje met borstlap, omdat ik toch nooit lang met het zeiltje volledig gesloten fiets, dat is veels te warm.

Ik merk aan de slijtage van de banden dat de sporing toch nog niet echt op punt staat. Ik schat dat de banden nu iets van een 1500km meegaan en er is al slijtage te zien op het loopvlak. Ik zal ook eens op zoek moeten gaan naar een helling om zo een uitloopproef te doen, misschien dat dat de sporing wat zal optimaliseren. Alleen is er hier in de buurt niet meteen een rustig gelegen helling te vinden. Ik zie me nog niet meteen een uitloopproef doen op de brug van één of andere drukke N-weg ! Nog even zoeken dus !

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

sorry als dat door mij komt.
ik ben vrij zeker dat die van mij nu wel perfect spoort.
die uitrol proef gaat echt heel erg goed.
eigenlijk heb ik ook wat stout gedaan met de allewedersporing en das is(met als doel het loopvlak binnen de kast tehouden) een draaitje gedaan aan de stangen die de schuinstand bepalen.(en dus niet aan de stuurstangen zoals conventioneel)
wat weer een winst van 10% langer uitrollen geeft.
ik denk dat de sporing zo iets of wat fijner uit te lijnen is.

dus als je wilt sporen, is het ook altijd op het einde een goed idee om eens te doen.

ik zou als je wilt wel eens kunnen afkomen, mijn ervaring is ondertussen weer een pak groter dan daarvoor.
of als je naar de ligfietsshow in hasselt komt...

20 november, 2007 17:58  
Anonymous Anoniem said...

o ja
eventuele verhalen op dat vlak:
http://jonathan-alaerts.blogspot.com/

20 november, 2007 17:59  

Een reactie posten

<< Home