zondag, november 11, 2007

In Memoriam Wardje

Het is intussen alweer een jaar geleden dat Wardje heen is gegaan en om die reden had Koen van het GL-forum gisteren een herdenkingsrit georganiseerd in Kalmthout. Het weer voorspelde alles behalve veel goeds, wat waarschijnlijk wat mensen heeft doen afzien om mee te komen rijden. Dat ik met de AW mee zou gaan rijden, stond natuurlijk vast, tenslotte was Wardje zelf ook gek van velomobielen.

Gisterochtend iets na 8 uur vertrokken, flinke wind tegen en ook voldoende regen. Op het jaagpad was het dus hard werken, ook al omdat er door de afgewaaide bladeren een soort van smurrie was ontstaan die het rijden niet makkelijker maakte. Maar ik was al blij dat ik wind tegen had om heen te rijden, dat betekende dat ik alleen maar sneller terug zou kunnen fietsen.

Het bleef de hele tijd regenen totdat ik in de buurt van Kapellen kwam, toen hield het op. Op een bepaald moment was er zelfs wat blauwe lucht te zien en heb ik zelfs mijn zonnebril kunnen opzetten. Volgens mij had Wardje toch even een vinger in de pap te brokken hierboven ;-)

Ik kwam als 2e aan bij het station van Heide, waarna de één na de ander kwam opdagen. Een paar velomobielen, ligfietsen en natuurlijk ook een flink aantal bukfietsen (meestal familie/vrienden van Wardje). Bastiaan W. was zelfs helemaal van Nederland komen fietsen om mee te rijden, knap ! Erik was er ook met z'n AW, hij had een zelf gemaakt dakje erop bevestigd dat er redelijk knap uitzag en volgens hem nog effectief was ook (waar ik zelf dan weer mijn bedenkingen bij heb, maar soit). Ik vond het in elk geval goed gevonden en misschien zelfs wel een alternatief voor het (te) dure dakje van Flevobike.

Alternatief dakje

Na een woordje uitleg van Koen die het herdenkingsritje in elkaar had gestoken, werd in groep een tochtje gereden van ongeveer 20km. Het bleef de hele tijd zo goed als droog, we hebben nergens moeten schuilen of wat dan ook. Ik veronderstelde dat we ook langs het graf van Wardje zouden gaan, maar dat bleek niet zo te zijn. Misschien lag dat voor de familie te gevoelig of zo, ik weet het ook niet. Na het tochtje kwamen we terug bij het vertrekpunt aan en konden we een taverne binnen. Daar had de familie van Ward broodjes voor iedereen voorzien, die gingen uiteraard vlot binnen. Het weer nodigde niet echt uit om een fietstocht te maken, er waren dan ook maar 2 kandidaten die na het eten toch nog een tochtje gingen maken, uiteraard 2 velomobielers. De rest bleef lekker binnen zitten.

Omdat ik gisteravond nog weg moest, ben ik op tijd terug vertrokken naar huis. De wind was flink gaan liggen, dus daar ging mijn hoop om een pak sneller over de terugweg te doen. In totaal had ik 120km op de teller toen ik terug thuis was, met een kletsnatte binnenkant van de AW. Dat was volgens mij niet alleen veroorzaakt door de regen, maar ook door condens aan de binnenkant. Zelf was ik gelukkig de hele tijd wél droog, en dat is toch nog het meest aangenaam !

Netjes geparkeerd voor de taverne