zaterdag, juli 25, 2009

En weer terug !

Afgelopen zondag na mijn nacht-shift (mét overwerken, wat dacht je ?!) in één ruk naar Geluveld gereden. Wat was ik blij dat ik de Alleweder bij me had ipv de Stratus XP, want anders zou ik er met die wind zeker niet zijn geraakt ! Ik had een lijstje met knooppunten bij met bij sommige van die punten de plaatsnamen bijgeschreven. En voor alle zekerheid had ik ook de Sterkste Fietskaart van Vlaanderen bij me, voor het geval dat. Dat laatste bleek niet nodig, want er ontbrak geen enkel bordje. Het is zeker niet de kortste route, maar wel de meest autoluwe en zo zie je nog wat van het Vlaanderland .... Tot aan Antwerpen ken ik de weg al blindelings (gewoon jaagpad langs het kanaal volgen), nieuw was dat deze keer op de brug van de Noorderlaan het fietspad aan de andere kant lag. Wat ook nieuw voor mij was, is dat bij het kiezen van de fietsroutes kennelijk vreemde aspecten meespelen. Zo waren er verschillende stukken midden doorheen een weide, of een stukje tussen de rand van een maisveld en een grachtje, waar zelfs 2 bukfietsers elkaar niet kunnen kruisen. Vreemd ....

Gelukkig géén tegenliggers ...

Zoals verwacht had ik de hele tijd wind tegen en dat vordert niet echt zoals je zou willen. Ik kon me nog redelijk goed wakker houden, maar zo rond een uur of 3 in de namiddag kwam de spreekwoordelijke hamer verschillende keren langs die af een toe een tik gaf. Veel problemen gaf dat niet, al zullen een paar boeren wel vreemd hebben opgekeken toen ik hun erf opreed in plaats van een bocht te nemen ;-). Rond 17.45u kwam ik eindelijk op de plaats van afspraak aan met iets van een 215km op de teller. Onnodig te vertellen dat ik de nacht van zondag op maandag heb geslapen als een roos !

Het aantal deelnemers was dit jaar eerder laag, waar dat precies aan ligt weten we ook niet, maar het was in elk geval een leuke groep. Nieuw in de Flanderstour dit jaar was dat we niet elke avond op een andere plaats onze tent opstelden, maar 2 keer op dezelfde plaats sliepen. Dat maakte dat we 2 dagen wat langere tochten konden maken omdat we dan zonder bagage konden fietsen. Dat werd door alle deelnemers prima bevonden en zal waarschijnlijk behouden blijven voor de volgende edities.
Kwa weer hebben we geluk gehad, want we hebben bijna de hele week flink wat zon gehad (en ook flink wat wind, maar dat is natuurlijk altijd een factor in de Westhoek). Alleen donderdag voormiddag en vrijdag hebben we buien gehad.

Omdat één deelnemer van vrijdag op zaterdag bleef overnachten, zijn mijn vrouw en ikzelf ook nog in Geluveld blijven slapen en ben ik pas vanochtend terug gefietst. Gelukkig had ik afgelopen nacht voor de afwisseling nog eens goed geslapen (ik doe gewoonlijk nauwelijks een oog dicht in de tent), zodat ik uitgerust kon vertrekken. De wind was iets verzwakt vergeleken met zondag maar blies nog lekker westelijk, wind mee dus !

Meteen nadat ik was vertrokken, merkte ik dat mijn stuur wat los begon te komen : wanneer ik een bocht moest nemen en aan mijn stuur draaide, draaiden de voorwielen niet altijd meteen mee. Wat dan weer als gevolg had dat als ik terug recht aan het rijden was, mijn stuur scheef stond. Nou ja ! Ik heb allerlei gereedschap aan boord, maar grote sleutels voor het balhoofd natuurlijk niet ! Dus vanaf dat moment maar flink afremmen in de bochten en sommige rechte stukken met een scheefstaand stuur gereden.
Tot aan de overzet in Terdonk liep alles redelijk lekker, totdat op het veer een andere fietser mij aansprak en vroeg of ik wist dat ik een lekke band had. Niet dus ! Aan de overkant de Alleweder aan de kant gezet en het gaatje gezocht in de binnenband. De doorn die het had veroorzaakt, zat nog in de buitenband. Hmmm, plakkertjes bleek ik niet bij me te hebben, dan maar een reservebandje. Die zat er zo op, alleen bleek het ventiel niet op het pompje te passen dat ik bij me had. Hoe kan dat nou weer ??? Ik had nog speciaal een Blackburn pompje meegenomen omdat die zo lekker veel lucht blaast, maar het ding wilde maar niet over het ventiel heen schuiven. Met héél veel moeite lukte het me eindelijk dan toch en kon ik verder rijden. Maar niet voor lang, want meteen voelde ik al dat er een slag in de band zat. Opnieuw de binnenband afgelaten, die eruit gehaald en terug opnieuw erin gestopt, opnieuw met héél veel moeite opnieuw opgepompt en ... nog steeds een bobbel in de buitenband. Pas toen zag ik dat er een scheur in de buitenband zat die de bobbel veroorzaakte. Ja zeg, wanneer was dat weer gebeurd, ik was toch nergens tegengereden ??? Ik moet het nog nakijken, maar ik geloof dat de beide voorbanden nog maar amper iets van een 3.000km hebben gereden .... Afijn, ik zat nog maar in de helft, dus de rechterband maar iets minder hard opgepompt en dan maar met een bobbelend rechtervoorwiel naar huis gereden. Harder dan 30km/u heb ik niet gereden, want dat was gewoon niet te doen. In de buurt van St-Job in't Goor kwam ik ineens een gele en een rode velmobiel tegen, dat bleken Marcel Superbeekie Beekmans en Paul te zijn die een stukje België aan het doen waren. Zij waren vanochtend in Amsterdam vertrokken. Redelijk moe en met een linkervoet die wat zeer begon te doen (mijn spd-sandaal begon te irriteren) was ik iets na 18.00u thuis. De Alleweder meteen in de garage gezet (herstellingen zijn voor morgen), een douche genomen en lekkere pasta gesmuld die vrouwlief intussen had klaargemaakt.

Vreemde scheur ....

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

PFFFFF

wat een tocht makker

26 juli, 2009 09:09  
Blogger Teun Geeroms said...

Ja idd, wat een lange rit: respect!
En we hebben elkaar dan net gemist: ik ben met Marcel en Paul meegereden vanaf de Nederlandse grens tot in Sint-Lenaarts, dan zijn zij verder naar St-Job gereden en ik terug naar Turnhout.

26 juli, 2009 23:44  
Blogger allewedertje said...

Tja, ik moest toch thuis zien te geraken, niet dan ? Jonathan had aangeboden om me te komen halen in geval van, maar dat bleek deze keer gelukkig niet nodig.

27 juli, 2009 13:31  

Een reactie posten

<< Home